Een regen van rozen

pastoor Tom Kouijzer

14 jun. 2024

De heilige Theresia van Lisieux te gast in onze parochie

Donderdag 13 juni was een memorabele dag voor de parochie de Vier Evangelisten want de relieken van de heilige Theresia van Lisieux waren te gast. De prachtige gotische reliekschrijn werd ’s ochtends voor het altaar van de OLV Hemelvaartkerk geplaatst en omringt met mooie bloemschikkingen. Zo begon een bijzondere dag die in het teken stond van het gebed en Theresia’s liefdevolle spiritualiteit. Om 12.15 begon de feestelijke Eucharistieviering die muzikaal werd opgeluisterd door Deo Sacrum. Veel parochianen hadden gehoor gegeven aan de oproep om rozen mee te brengen voor Theresia en snel moesten er meer vazen worden aangesleept voor zoveel rozen.

Direct na de viering werd het Allerheiligste uitgesteld en bleef de kerk open. Gedurende de hele middag waren er mensen aanwezig om in stilte te bidden of een kaarsje op te steken bij de reliekschrijn. Het was goed om te zien dat de kerk geen moment leeg is geweest, steeds weer waren er mensen die binnenkwamen om tijd door te brengen bij de Heer en de heilige Theresia.

’s Avonds werd deze bijzondere dag afgesloten met de plechtige vespers opgeluisterd door de Cantorij de Vier Evangelisten. Het was mooi dat er wederom veel mensen waren gekomen en dat de relieken met zoveel belangstelling en devotie werden ontvangen. Ook na de vespers bleven er nog een behoorlijk aantal mensen in de kerk om bij de relieken te bidden.

We mogen dankbaar terugkijken op een bijzondere dag voor onze parochie. Velen hebben gehoor gegeven aan de uitnodiging en zijn gekomen om Theresia te vereren en hebben rozen voor haar meegebracht. Velen zijn positief geraakt en voelden zich bemoedigd door deze bijzondere manier van samenzijn in een sfeer van geloof en gebed. Dat de heilige Theresia ons mag blijven inspireren met haar voorbeeld en ons mag leiden met haar voorspraak. Dat ook wij, in deze soms uitdagende tijd, vol liefde en vertrouwen haar kleine weg mogen gaan. Heilige Theresia van Lisieux, bid voor ons!

pastoor Tom Kouijzer