Podcast DEZINNEN

DEZINNEN

27 mei 2024

met parochiaan Minou Jutte

PERSBERICHT Podcast ‘Bij Zinnen’: vijf jonge vrouwen in gesprek over geloof en leven.    Op 29 mei lanceert DEZINNEN, katholiek netwerk voor inspiratie en dialoog, de derde podcastserie over jongeren, geloof en leven. Onder de titel ‘Bij Zinnen’ komen vijf jonge vrouwen aan het woord die in een levendig gesprek zich uitspreken over hedendaagse onderwerpen als slavernijverleden, de waarde van verbinding en relaties, verwondering, genderdiversiteit en omgaan met onzekerheid, controledwang en het kwaad. Hoe leven zij, waar zoeken zij naar zin en hoe speelt het katholieke geloof een rol in hun leven? In de komende vier weken komen hun podcasts ‘Bij DEZINNEN’ online en vertellen zij één voor één hun verhaal.

De aftrap wordt op 29 mei verzorgd door Célestine van Swieten, die vorig jaar naar Suriname is geweest, en met Rick en Walther spreekt over het Nederlands slavernijverleden.  “Op school is er niet meer aandacht voor het slavernijverleden dan een hoofdstuk in een geschiedenisboek”, aldus Célestine van Swieten, die als licht getinte tiener (moeder Surinaams, vader Nederlands) zelf niet met discriminatie te maken heeft. Wel ervaart ze bij drie van haar medeleerlingen, die donkerder zijn, racisme en discriminatie. Zij kunnen niet wegduiken. Maar het is moeilijk om er over te spreken. Toen ze -samen met een vriendin- een debat wilde organiseren over excuses voor slavernij, trok haar vriendin zich terug, omdat ze dacht dat anderen zouden denken: “Daar heb je dat Surinaamse meisje weer.” Aan Walther en Rick vertelt Célestine ook over haar geloof: “Iedereen is gelijk en gelijk geschapen. We moeten elkaar met waardigheid behandelen. Het is jammer dat de polarisatie toeneemt.” Een gesprek om over na te praten. Niet voor niets uitgebracht bij DEZINNEN.

Dinsdag 4 juni verschijnt de aflevering met Minou Jutte (verbinding en relaties), maandag 10 juni Véronique Lubach (onzekerheid, controledwang en het kwaad), vrijdag 14 juni Esther Vermeulen (genderdiversiteit) en donderdag 20 juni Renske van der Togt (over verwondering).Interviewer Walther Burgering en ‘toegevoegde waarde’ Rick Rodenburg, de Wateringse 4e jaars theologiestudent aan de Fontys Hogeschool, maken de podcast tot een aangenaam te beluisteren gesprek.

BIJ-ZINNEN is geproduceerd door DEZINNEN en tot stand gekomen in samen-werking met de Sint Elisabethparochie Wateringen, de Parochie Maria Sterre der Zee Den Haag Noord, parochie De Vier Evangelisten Den Haag Zuid, de Nicolaasparochie Zoetermeer en de parochie HH. Maria en Jozef uit de Vlietstreek.

De serie is te beluisteren via Spotify en Google (zoek onder: DEZINNEN - podcast), en is ook te vinden via dezinnen.nl, rkwestland.nl, rkdenhaag.nl, rkparochiedevierevangelisten.nl, nicolaasparochiezoetermeer.nl en rkvlietstreek.nl. Meer info via: info@dezinnen.nl.